
-
أيهما أفضل .. القرفصاء أم جلسة الكرسي؟نوفمبر 22, 2025
-
عاجل الأرصادنوفمبر 22, 2025
-
الفتي الاسودنوفمبر 19, 2025
-
السعوديةنوفمبر 19, 2025
تتنوع عادات وتقاليد الزواج حول العالم بشكل كبير، حيث تحمل كل ثقافة ما يميزها من طقوس واحتفالات تعكس تاريخها وتراثها. ولكن، بعض هذه العادات قد تبدو غريبة أو حتى صاډ,,مة لمن لم يألفها. في إحدى الدول العربية، توجد عادة زواج فريدة من نوعها تُعتبر من بين الأغرب والأكثر جرأة، حيث يقوم العريس بفعل شيء غير مألوف تمامًا أمام جميع الحاضرين دون تردد أو خجل.
الدولة وعاداتها
تقع هذه العادة الفريدة في دولة السودان، تحديدًا في بعض المناطق الريفية حيث ما زالت التقاليد القبلية تسيطر على جوانب الحياة الاجتماعية. في هذه المناطق، يُقام حفل الزفاف بطريقة تتسم بالكثير من الحماس والتفاعل الاجتماعي، وتشمل بعض العادات التي قد تبدو مفاجئة للأجانب.
قصة_سورة_آل_عمران
معظمنا عارفين ان السورة اسمها سورة آل عمران، بس مش عارفين هما مين؟!
أبطال قصتنا هما أب وأم وبنتين..
احـ,,ـداث القصة دي ذكرت في سورتين بس هما ( سورة آل عمران وسورة مريم )
الاسرة دي مكانتش أسرة غنية هي أسرة بسيطة..
وكانوا عايشين في فلـ,,ـسطين وفي الوقت ده الرومان دخـ,,ـلوا بعقيـ,,ـدة الوثـ,,ـنية وتعدد الآلهة وفـ,,ـتنوا الناس واضـ,,ـطهدوا أي حد مش مآمن بكلامهم وكمان بقوا يغـ,,ـصبوا الناس علي دينهم وفـ,,ـرضوا ضـ,,ـرايب شـ,,ـديدة وخـ,,ـربوا الدنيا بمعني أصح، وعملوا كمان ساحة لأي حد يرفـ,,ـض دينهم إنه يتر,,مي للأسـ,,ـود والنمـ,,ـور تاكله.
امرأة عمران شايفة الوضـ,,ـع كدة وعايزة تعمل حاجة احنا قولنا في البداية انها عندها بنتين، هي دلوقتي لسه عندها بنت واحدة بس..
البنت دي اتجوزت سيدنا زكريا وفضلوا سنين طويلة مبيخلفوش بس بعد كدة هيرزقوا بسيدنا يحيي
طب تخيل معايا كدة..
اذا كان سيدنا زكريا قال (قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا ).. امال بقي امرأة عمران اللي هي حـ,,ـماته هيبقي سنها كام؟!
الست دي قالت انا عايزة اخلف انا لازم اجيب ولد هو اللي يصلح كل ده؟ وهي وعمران سنهم كبير طب ازاي؟؟
وفضلت تدعي ربنا كتير واذا بالمفـ,,ـاجأة.. يُستجاب الدعاء
وهتقوله يا رب اللي في بطـ,,ـني دة ليك انت بس.. انا جيباه عشان هو اللي يصلح كل ده ومش عايزة اي حاجة.
(إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ)
طب هيحصل ايه ؟
المفـ,,ـاجأة… هتضـ,,ـعها انـ,,ـثي.. وكإن ربنا عايز يقولنا إنه سبحانه ينصر دينه بمن يشاء.
(فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى ).
طب مين الأنـ,,ـثى دي؟
دي سيدة نساء العالمين السيدة_مريم
(وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ)
انها تسميها مريم ده دليل علي ثباتها برضو رغم انها انـ,,ـثى.. لإن مريم يعني العابدة او خاد,,مة العباد.
الرسول عليه الصلاة والسلام بيقولنا حديث جميل اوي علي الآية دي.. ( ما من مولود يولد ويبكي الا ويمسه الشيطان.. إلا مريم وعيسي ).. طب ليه ؟.. اصل الام دعت فربنا استجاب دعوتها.
وقصة امرأة عمران هتنتـ,,ـهي هنا عشان تبدأ قصة ستنا مريم
ستنا مريم هي المرأة الوحيدة اللي ذكرت بإسمها في القرآن،
يعني هنلاقي مثلا ( امرأة عمران، ملكة سبأ ) لكن ستنا مريم مذكورة باسمها صراحة.. وذكر اسم مريم في القرآن ٣٤ مرة >>>> بعدد سجدات اليوم.. لأنها كانت كثيرة السجود.
ستنا مريم كانت بتحـ,,ـب ربنا حـ,,ـب شديد وبتسجد كتير وبتحـ,,ـب العمل الخيري بتساعد الايتـ,,ـام والارامـ,,ـل وكانت خاد,,مة لبيت المقـ,,ـدس…
دي كمان اعـ,,ـتزلت وبعـ,,ـدت عن اهلها عشان تعرف تعبد ربنا براحتها.
(وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا)
وبقي سيدنا زكريا كل ميدخـ,,ـل عليها المحراب يلاقيها بتصلي.. لا دة بيلاقي ايه كمان ؟
>>>>> دة كل ميدخـ,,ـل يلاقي عندها رزق بقي يلاقي فاكهة الصيف في عز الشتاء وفاكهة الشتاء في عز الصيف وتكون مخـ,,ـرجتش ويلاقي عندها اكل كتير…
فيسالها يا مريم منين جبتي دة ؟
فتقوله هو من عند الله.
(كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ).
طب ليه في الآية هنا قال زكريا بالذات ؟
لانه هو اللي كان بيكـ,,ـفلها… يعني ايه ؟
بعد مoت ابوها عمران.. وامها طبعا كبيرة في السن.. بقوا يتخـ,,ـانقوا مين اللي يكـ,,ـفلها لان ابوها كان معلمهم وكان من كبار علماء بيت المقـ,,ـدس.
فاتفقوا انهم هيقـ,,ـفوا عند النهر وير,موا اقلام..
و ده وفاء لأبوها لانه كان بيعلمهم بالاقلام.. واخـ,,ـر قلم تيار النهر يجرفه هو ده اللي يكـ,,ـفلها ( يعني اخـ,,ـر قلم يوصل الشط ).
و ر,موا.. كل الاقلام تجري وقلم سيدنا زكريا يقف ف مكانه ميتحـ,,ـركش.. طب نعيد تاني.. برضوا ميتحـ,,ـركش.. لحد تالت مرة بقي كفلها سيدنا زكريا
(وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُون)….
وبدأت مريم تشوف الملائكة وتخاطبهم كمان..
(وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ)
دي كمان بقت تشوف سيدنا جبريل.. ودي منزلة عالية جدا..
دلوقتي خلاص ستنا مريم بقت جاهزة للمعـ,,ـجزة >>>>
هيدخـ,,ـل لها سيدنا جبريل المحراب علي هيئة بشـ,,ـر وهيقولها علي المعجـ,,ـزة…. انك هتحملي وتلدي وانت عذر١ء..!!
( فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا)
(قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَٰنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا).
يعني ايه الآية دي؟؟
هي مكانتش عارفة ان ده سيدنا جبريل..
وهي مكنش بيدخـ,,ـل عليها اي راجل المحراب.. فخـ,,ـافت منه
فهيقول لها ان هو رسول من عند ربنا..
(قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا)
فهتقوله ازاي وانا لم يمـ,,ـسسني بشـ,,ـر؟!
(قَالَتْ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا)
فهيرد عليها سيدنا جبريل >> ده سهل اوي علي ربنا مش حـ,,ـاجة صـ,,ـعبة..
(قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ ۖ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا ۚ وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا).
كلنا عارفين الغلام مين طبعا >>> هو سيدنا_عيسى
وحملت ستنا مريم وطلعت برة بيت المقـ,,ـدس وراحت مكان بعـ,,ـيد عن اهلها
(فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا)
و هيجلها المخـ,,ـاض ( آلا,,م الو,,لادة) ومفيش قدامها غيـ,,ـر نخلة يابـ,,ـسة، وصحراء جرداء
(فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا)
فهنا يناديها سيدنا عيسي ويقولها:
(فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا)
يعني ايه سريا ؟.. يعني عين مياه تسري،
وبصي كمان فوقيكي النخلة اللي كانت يابـ,,ـسة بقي فيها تمر
(وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا)
(فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا).. ياه علي حنان ربنا
وهيقولها لما اي حد يكلمك مترديش عليه..
(فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا).
فهتروح بيه لقومها ولما هييجوا يكلموها هتشاور عليه دة هو اللي هيرد مش انا طبعا هيستغـ,,ـربوا ازاي هنكلم طفل!
(فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ ۖ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا).
هيتكلم بقي سيدنا عيسي ويرد يقول ايه ؟ >>>
(قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا)…
طب ايه بقي الرسالة اللي وصلتلنا من القصة الجميلة دي:
اول حاجة: إن لو ربنا حـ,,ـبك هيدافـ,,ـع عنك وعمره ماهيسيبك.
والحاجة التانية: ان ربنا هيستجيب لأي دعوة انت بتدعيها.. بس ربنا له قوانين غـ,,ـيرنا، فارضى وكل حاجة ولها وقتها.. مش شـ,,ـرط اللي طلبته تاخده زي مهو..
إمرأة عمران اتمنت ولد ولكن ربنا رزقها ببنت بس خلاها سيدة نـ,,ـساء العالمين..
اوعي تيأس من رحمة ربنا ابدا وخلي عندك ثقة فيه وأبشر بكل خير
لا تقرأ وترحـ,,ـل، ضـ,,ـع بصمتك بالصلاة على النبي الحبيب
وشاركها لعلها تفتـ,,ـح قلوبا مغـ,,ـلقة












